Menu Sluiten

Auteur: Wilma Baltes

Interview met Bob Mosher

Dinsdag 29 oktober mochten wij een sessie over Performance Support verzorgen bij Learning 2019. Op zondagochtend hadden wij reeds al het genoegen gehad om met de Nederlandse delegatie een sessie te krijgen van Bob Mosher (APPLY Synergies), die ook key-note speaker was van Learning 2019. Bob, grondlegger van ‘5 Moments of Need’ methode, wist te prikkelen tijdens deze sessie en is een bron van inspiratie.

Woensdagochtend nam Bob een uur de tijd om enkel met ons het gesprek aan te gaan over performance support, ‘5 Moments of Need’ en het project bij KLM. Supergaaf om op dit niveau ervaringen uit te wisselen en ook goed om te merken hoe Bob de Nederlandse groep waardeert én hoe hij tegen de resultaten van ons project aankijkt. Hij was oprecht geïnteresseerd en onder de indruk en het geeft een heel goed gevoel om juist van hem de erkenning te krijgen dat onze manier van denken en werken hout snijdt.

We hebben hem ook nog vier vragen gesteld over Workflow Learning (en Bob gaf zeer mooie antwoorden!):
  1. Is there a difference between Workflow Learning and Learning at the Workplace?
  2. Does Workflow Learning requires different skills from a designer? – 1.30 min.
  3. What does Workflow Learning means for learning departments? – 2.49 min.
  4. What would your advise be for a Learning department to make the transformation? – 4.02 min.

Performance support at 38.000 feet – presentatie Orlando

We zijn door de strenge selectie gekomen van de organisatie en mochten een sessie verzorgen op Learning 2019 van Elliott Masie. Voor Marcel was het zijn vierde keer. Elke keer is het weer spannend. Door het verzorgen van een sessie leer je veel. Dat begint al bij de voorbereiding van je presentatie waarbij je intensief reflecteert op de inhoud maar zeker ook tijdens de sessie zelf door de reacties van het publiek.

Onze presentatie had als titel Performance Support at 38,000 Feet en we deelden onze ervaringen bij het toepassen van de ‘5 Moments of Need’ methode van Apply Synergies bij de introductie van een nieuw World Business Class concept bij KLM. Zie ook eerdere blogpost hierover.

Opzet sessie vanuit de organisatie

Een van de eisen van de sessieleiders is dat het geen commerciële insteek mag hebben. Dit blijkt tijdens alle sessies: presenteren mag vanuit organisaties en niet vanuit aanbieders. Zelfs voor een onafhankelijk consultant als Marcel, is het lastig om te mogen spreken. Maar omdat hij heeft bewezen geen commerciële motieven te hebben, mag hij presenteren. Het noemen van de namen van leveranciers is niet toegestaan, zelfs niet als het publiek erom vraagt. We hebben dan ook niet genoemd dat Digital Chefs bij KLM de performance support app voor ons project heeft gerealiseerd. Ons verhaal ging niet over de technologie maar over de methodiek.

Verder zijn er strenge eisen aan de opbouw van de presentatie. Afhankelijk van de inhoud wordt een passend format vastgesteld. Bij ons is dat Learning Story/Case Study geworden.

Dit start met 10 minuten engagement, dan volgt 30 minuten voor het delen van informatie en vervolgens is er 20 minuten ruimte voor vragen. Tijdens onze presentatie liepen de laatste twee onderdelen wel door elkaar door het grote aantal vragen dat gesteld werd. Maar het effect hiervan was dat de presentatie heel organisch verliep. Ook het aantal slides werd begrensd op 5 en we hebben dit aardig gehaald.

Onze boodschap

Met veel plezier hebben wij de sessie verzorgd. Uit de reacties van het publiek bleek dat mensen onder de indruk waren van ons verhaal. Vooral de manier waarop we echt alle vijf de momenten hebben gecombineerd in onze oplossing sprak aan. We hebben ook gesproken over wat de impact is geweest op de business door de andere manier waarop wij als L&D professionals dit project hebben aangevlogen en hoe dit onze samenwerking met de organisatie heeft veranderd. Hieronder tref je de presentatie aan:

Verder zijn er strenge eisen aan de opbouw van de presentatie. Afhankelijk van de inhoud wordt een passend format vastgesteld. Bij ons is dat Learning Story/Case Study geworden. Dit start met 10 minuten engagement, dan volgt 30 minuten voor het delen van informatie en vervolgens is er 20 minuten ruimte voor vragen. Tijdens onze presentatie liepen de laatste twee onderdelen wel door elkaar door het grote aantal vragen dat gesteld werd. Maar het effect hiervan was dat de presentatie heel organisch verliep. Ook het aantal slides werd begrensd op 5 en we hebben dit aardig gehaald. Onze boodschap Met veel plezier hebben wij de sessie verzorgd. Uit de reacties van het publiek bleek dat mensen onder de indruk waren van ons verhaal. Vooral de manier waarop we echt alle vijf de momenten hebben gecombineerd in onze oplossing sprak aan. We hebben ook gesproken over wat de impact is geweest op de business door de andere manier waarop wij als L&D professionals dit project hebben aangevlogen en hoe dit onze samenwerking met de organisatie heeft veranderd. Hieronder tref je de presentatie aan:

Wilma had een geniale opening waarbij ze het publiek toesprak alsof ze in een vliegtuig zaten. De connectie met het publiek werd hierdoor direct gemaakt en het ijs was gebroken. Daarna maakte Marcel gebruik van Mentimeter om het gesprek op gang te brengen met wat stellingen. In de daarop volgende 30 minuten hebben we niet alleen het proces toegelicht en het gesprek gevoerd maar ook hebben we live onze performance support app laten zien. Dit is altijd even spannend vanwege de techniek maar die liet ons gelukkig niet in de steek. Een live case is beslist van toegevoegde waarde omdat het publiek een concreet beeld krijgt bij het verhaal en het zo minder abstract blijft.

Gedurende de presentatie werden er al hele goede vragen gesteld. Over welke didactische keuzes we hadden gemaakt, welke technologie we hadden gebruikt maar ook over het rendement en de manier waarop we dit gemeten hadden. Er ontstond een mooi gesprek tussen vakgenoten. Dit gesprek ging nog door na afloop van onze sessie. Drie van de belangstellenden na afloop waren vertegenwoordigers van andere vliegtuigmaatschappijen die zelf ook met Performance Support werkten en dit een hele aansprekend voorbeeld vonden. Ze vroegen of wij ons project en geleerde lessen ook wilden delen met hun team. Een mooier compliment hadden we niet kunnen krijgen!